دانتک و صنعت نفت و گاز

فرقی نمی‌کند نفت، روغن و یا چربی، ما آن را از آب جدا می‌کنیم

فرایند جداسازی روغن و نفت از آب و همچنین جداسازی سایر مواد جامد معلق از پساب یکی از مهمترین بخش‌های پالایشگاه‌های نفت، روغن و کارخانه‌های پتروشیمی و فرآوری گاز طبیعی است. از میکرو-نانوحباب‌ها به منظور شناورسازی این مواد و جداسازی آن‌ها از پساب استفاده می‌شود.
 
 روشی که در حال حاضر برای انجام این فرآیند و جداسازی استفاده می‌شود، استفاده از روش شناورسازی با هوای محلول یا DAF و یا جداسازی با گاز محلول و یا DGF است. در این فرآیند با استفاده از مکانیزم انحلال هوا/گاز در آب و تولید حباب‌های ریز در ابعاد میکرو-نانو شناورسازی انجام می‌شود.
 
در فرایند شناورسازی با استفاده از میکرو-نانوحباب‌ها، حباب‌های هوا/گاز به قطرات نفت، روغن و ذرات معلق موجود در سیال چسبیده  و آن‌ها را بر روی سطح شناور می‌کنند. پمپ ورتکس دوفازی با تولید تراکم بالایی از میکرو-نانوحباب‌ها نقش موثری را در این فرایند جداسازی ایفا می‌کند و عملا جایگزین سیستم‌های سنتی تولید حباب یعنی استفاده از مخزن اشباع، کمپرسور هوا، پمپ آب، شیرهای انبساط و استاتیک میکسر می‌گردد.
 
خواص فیزیکی منحصر به فرد نانوحباب‌های‌ تولید شده در پمپ ورتکس دوفازی نقش موثر آن‌ها در فرآیند‌های جداسازی را بیان می‌کند. نانوحباب‌ها دارای بار سطحی بیشتری نسبت به حباب‌های معمولی هستند که منجر به اتصال بهتر ذرات به آن‌ها می‌شود. علاوه بر این افزایش سطح نانوحباب‌ها نسبت به میکروحباب‌ها منجر به افزایش برخورد حباب‌ها با ذرات محلول و اتصال به آن‌ها می‌شود.
 
این پدیده منجر به افزایش میزان روغن و نفت شناور شده  بر روی سطح سیال می‌شود و در نتیجه آن بازده فرآیند جداسازی افزایش می‌یابد. یک ویژگی بسیار مهم دیگر نانو حباب‌ها ضریب پخش بسیار بالای آن‌ها است به طوریکه قادر به پخش در تمام بخش‌های محلول بوده تا در نهایت به حالت اشباع برسند.
 
در شرایطی که نانوحباب و ذرات به مقدار کافی به یکدیگر متصل شوند، عدم شناوری نانوحباب به حالت شناورشدن آن‌ها تغییر یافته و این حباب‌ها ذرات را با خود به‌ روی سطح منتقل می‌کنند.
از دیگر کاربردهای میکرو-نانوحباب‌ها در صنعت نفت و گاز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
_ سرعت بخشیدن به فرایند احتراق در موتور دیزل
_ کاهش هیدروژن سولفید و جلوگیری از خوردگی خطوط انتقال نفت و گاز
_ کاهش مصرف سوخت در موتور توربین گاز
 
 
مشاهده فیلم پمپ ورتکس در سیستم‌های نوین DAF
دانلود کاتالوگ کاربرد نانو حباب ها در صنعت نفت و گاز
فیلم معرفی دانتک
نفت و گاز-نانو حباب و شناورسازی

پروژه‌های دانتک:

ویدیو‌های دانتک:

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت دانتک است

به بالای صفحه بردن