دانتک و تصفیه در آب و پساب

با استفاده از نانو حباب‌ها به تصفیه آب و پساب معنای جدیدی می‌دهیم

حذف بو

حضور هیدروژن سولفید در پساب، از منابع تولید بو نامطبوع در آب است. با اکسیژن رسانی به آب می‌توان هیدروژن سولفید و سایر ترکیباتی که عامل بوی نامطبوع در آب و پساب هستند را اکسید نمود. با استفاده از پمپ ورتکس دو فازی می‌توان اکسیژن رسانی را در بازه گسترده و به شیوه موثری انجام داد. استفاده از این پمپ، دستیابی به شرایط مافوق اشباع اکسیژن در آب را فراهم می‌کند. همچنین با هوادهی به پساب می‌توان آمونیاک را که از منابع بوی نامطبوع در پساب است را نیز اکسید و در نهایت حذف نمود. در حقیقت با استفاده از پمپ‌ ورتکس دوفازی امکان تولید حباب در اندازه‌های بسیار ریز، میکرو-نانو فراهم می‌شود.
نانوحباب‌ها قابلیت ماندگاری طولانی در آب خواهند داشت و بر خلاف حباب‌های معمولی که در کمتر از 5 ثانیه به روی سطح منتقل شده و از بین می‌روند، این حباب‌ها تا چندین هفته در آب وجود خواهند داشت. وجود طولانی مدت نانوحباب‌ها در آب منجر به جلوگیری از کاهش اکسیژن مصرف شده در آب می‌شود. این حباب‌ها اکسیژن خود را با حرکت براونی به تمام بخش‌های آب منتقل می‌کنند. بر اساس این شرایط غلظت اکسیژن محلول در آب حفظ شده و از ایجاد بوی نامطبوع و تولید هیدروژن سولفید بیشتر جلوگیری می‌شود. میزان کنترل بو، به میزان هوادهی سیستم بستگی خواهد داشت. با توجه به بازده بالای انتقال اکسیژن در پمپ ورتکس دوفازی، فرآیند حذف و کنترل بو نسبت به سایر روش‌های  هوادهی به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد.

هوادهی

یکی از روش‌های تصفیه پساب، هوادهی در تصفیه بیولوژیکی است. با استفاده از هوادهی به پساب شرایط رشد و نمو میکروارگانیسم‌ها جهت تصفیه پساب فراهم می‌شود. هوادهی به پساب می‌تواند کاهش قابل توجهی در سایر پارامترهای پساب از قبیل COD، BOD، آمونیاک و نیتروژن را فراهم کند. عدم در دسترس بودن اکسیژن محلول در آب منجر به مرگ میکروارگانسیم‌ها و نهایتا عدم تصفیه مناسب پساب می‌شود.
 از مزایای استفاده از پمپ ورتکس دوفازی در فرایند هوادهی، ایجاد حباب‌های در اندازه میکرو و نانو است. به دلیل خواص منحصر به فرد این حباب‌ها بازده انتقال اکسیژن و پخش اکسیژن در تمام بخش‌های آب در این سیستم، نسبت به سیستم‌های هواده رایج دیگر بیشتر است. این شرایط منجر به افزایش بازده تصفیه بیولوژیکی می‌شود.کاهش قابل توجه در مصرف انرژی از دیگر مزیت‌های استفاده از پمپ ورتکس دوفازی نسبت به سایر هواده‌ها است. در این روش، هوادهی بدون استفاده از  تجهیزاتی از قبیل بلوور و کمپرسور انجام شده و هوادهی صرفا از طریق پمپ های ورتکس دوفازی انجام می‌شود.
پساب

حذف جلبک

حفظ میزان مناسبی از سطح DO در دریاچه و استخرها از فاکتورهای مهم و حیاتی در حفظ سلامت اکوسیستم است. با اکسیژن‌رسانی به حوضچه‌ها و دریاچه‌ها می‌توان شاهد کاهش قابل توجهی در بوی نامطبوع، بهبود و شفافیت آب بدون استفاده از مواد شیمیایی باشیم. ماندگاری بالا نانوحباب‌ها در آب منجر به حفظ میزان مناسب اکسیژن محلول در آب می‌شود.  با استفاده از فرایند هوادهی و مهیا نمودن اکسیژن مناسب برای باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های هوازی می‌توان به کاهش مواد آلی در حوضچه‌ها پرداخت. فسفر و نیتروژن نقش موثری در رشد جلبک دارند و حضور آن‌ها در آب منجر به کاهش کیفیت مناسب آب می‌شود. تولید میکرو-نانوحباب‌ها با استفاده از پمپ ورتکس دو فازی و در نتیجه حضور این حباب‌ها در آب به دلیل ماندگاری بالای آن‌ها، منجر به از بین رفتن سلول‌های جلبک می‌شود. با اکسیژن رسانی به آب می‌توان به میزان قابل توجهی مقدار نیتروژن و فسفر را کاهش داد که منجر به حذف کدورت، بوی نامطبوع آب و در نهایت از بین رفتن جلبک‌ها می‌شود.

خاصیت ضدعفونی کردن و فرایند شستشو

اکسیژن علاوه بر قابلیت بوزدایی، ضد عفونی کننده بسیار قوی نیز می‌باشد و منجر به از بین رفتن انواع آلودگی‌های میکروبی اعم از ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود. رادیکال‌های آزاد در فرایند فروپاشی میکروحباب‌ها آزاد می‌شوند. حذف پاتوژن‌ها و کاهش بیوفیلم از مزایای رادیکال‌های هیدروکسیل به دلیل خاصیت اکسیداسیون بالا آن‌ها است. نانوحباب‌ها می‌توانند سطوح را از وجود روغن و پروتئین‌ها پاک کنند. از مزایای دیگر میکرو-نانوحباب‌ها در فرایند ضدعفونی کردن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
_ فرایند شستشو میوه و سبزیجات
_ فرایند شستشو خطوط انتقال مواد غذایی در صنایع غذایی
_ تمیز نمودن و رسوب زدایی از فیلترهای غشایی سرامیکی

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت دانتک است

به بالای صفحه بردن